DİKKAT! BUGÜN SON GÜN METRELERCE KUYRUK OLUŞTU

Ticari araçlar için 1 Aralık’ta zorunlu kış lastiği uygulaması başlıyor. Birçok şehirde kış lastiği taktırmak isteyenlerden dolayı uzun kuyruklar oluştu.

Uygulamanın başlayacağı tarihten itibaren kış lastiklerini takmayan sürücülere ceza kesilebilir.

Ticari araçların kış lastiği takma zorunluluğu 1 Aralık 2019 tarihinde başlıyor. Kış lastiklerini takmayan sürücülere 625 TL para cezası uygulanabilecek. Araçların yol tutuşunu ve güvenliğini sağlamak amacıyla getirilen kış lastiği takma zorunluluğu 1 Nisan 2020 tarihine kadar devam edecek.

Aracın yol ile tek bağlantısı olan lastikler mutlaka mevsimine göre kullanılmalıdır. Gizli buzlanma, kaygan yollar ve ani yağışlar karşısında çaresiz kalmamak amacıyla takılan kış lastikleri, ticari veya özel araç fark etmeksizin can güvenliğimiz açısından bütün araçlara takılmalıdır.

Neden Kış Lastiği Kullanmalıyız?

Kış lastiği, kar – yağmur gibi hava koşullarından bağımsız olarak sıcaklık 7 santigrat derecenin altına düştüğünde kullanılmak üzere üretilmektedir. Ülkemizde yaz lastiklerinden kış lastiklerine geçme oranı düşük olsa da, sürüş güvenliği açısından bu konunun atlanmaması önemlidir.

Peki kar lastikleri tam olarak nasıl çalışır ve sürüş güvenliğimize nasıl katkı yapar?

Kış lastiği veya kar lastiği daha fazla yol tutuşu sağlamak üzere farklı bileşiklerden ve farklı teknoloji ile üretilmektedir. Yaz lastiğine göre düşük sıcaklıklarda esnekliğini korumakta ve tutuş kabiliyeti yüksek olmaktadır. Kış lastikleri kaygan zeminde yüzde 40 – 50’ye varan oranda daha iyi yol tutuşu sağlamaktadır.

Uzun kuyruklar oluştu... Bugün son gün

Kar lastikleri, fren mesafesinde de oldukça büyük farklar göstermektedir. Karlı bir zeminde 50 km/saat’le seyreden bir aracın yaz lastikleri ile fren mesafesi 43 metre iken, kar lastikleri ile bu mesafe 35 metre olmakta, aradaki fark da yaklaşık iki araç boyuna denk düşmektedir. Buzlu zeminde 30 km/saat ile giden bir aracın yaz lastikleri ile fren mesafesi 68 metre iken, kar lastikleri ile bu mesafe 57 metreye düşmektedir. Sadece bu özellikleri bile başlıbaşına neden kar lastikleri kullanmamız gerektiğini anlatmaktadır.

Kış Lastikleri Ne Zaman Takılmalıdır?

Yaz lastiklerinden kış lastiklerine geçmek için kar, yağmur ve buzlanma gibi kötü hava koşullarını beklemeye gerek yoktur.
Hava sıcaklığının düşmeye başladığı Ekim ayı kış lastiklerini takmak için uygundur.
Kar lastikleri sadece karlı ve buzlu zeminde değil, yağmurlu, çamurlu ve kaygan zeminlerde de yaz lastiklerine göre avantajlıdır. Kış lastikleri,  aynı diş yapısına sahip aynı markanın olmalı ve her dört tekere birden takılmalıdır. Aksi takdirde tekerler arasında farklı tutuş güçleri meydana geleceğinden, aracın savrulma riski artmaktadır. Ayrıca her 10 bin kilometrede bir lastiklerin ön – arka değişiminin yapılması, aşınma yönlerini değişimi için tavsiye edilmektedir.
Yoğun kar yağışında ve buzlanma durumunda kar lastikleri yeterli güveni sağlıyor olsa da, buna ek olarak kar zinciri de kullanmanız gereken durumlar olabileceğinden karlı havalarda aracınızda mutlaka zincir bulunması tavsiye edilmektedir.
Eğer yıl içinde lastik değiştirecek zamanınız yoksa, hem yaz hem kış lastiği almak için bütçeniz yetersizse veya çıkan lastikleri nerede saklayacağınızı bilemiyorsanız, en iyisi aracınızda yıl boyunca kış lastiklerini takılı tutmanızdır. Yaz mevsiminde kış lastiği kullanmanın çok ufak dezavantajları olsa da, kışın yaz lastiği kullanmanın riski oldukça büyüktür ve yıl boyunca tek bir çeşit lastik kullanma imkanınız varsa, uzmanlar tercihinizi kış lastiğinden yana yapmanızı önermektedirler.

Kar Lastikleri Ne Zamana Kadar Kullanılmalıdır?

Kış aylarında fren ve tutuş özelliklerinin korunması için lastiklerin diş derinliği önemlidir. Kar lastiklerinin yeterli güvenliği ve fren mesafesini sağlaması için diş derinliklerinin 4 mm.’den fazla olması gerekmektedir.

Araç kullanımına ve zemin özelliklerine bağlı olarak yeni lastiklerin dişleri aşınmakta ve 4 mm.’nin altına indiğinde kar lastiklerinin performansı azalmaktadır. Bu nedenle lastiklerdeki diş derinliği kontrol edilmeli ve sınıra gelmiş olan lastikler yenileriyle değiştirilmelidir. Diş derinliği azalmış araçlarda karlı ve buzlu havalarda araba zinciri kullanımı zorunludur.

Yaz lastikleri için minimum diş derinliği 1,6 mm. olduğundan, kış lastiklerinin dişleri bu sınıra gelene kadar yaz lastiği olarak kullanılabilirler.

Kar lastiklerinin ömrünün uzun olması için araç kullanırken sakin olunmalı, ani fren ve hızlanmalardan kaçınılmalıdır. Lastikler bahar aylarında yaz lastikleri ile değiştirilecekse, saklama koşullarına dikkat edilmeli, hava basınçları düzenli bir şekilde kontrol edilerek sürekli doğru basınçta tutulmalıdır.

İstatistiklere göre kış aylarında kaza yapma oranı, yaz aylarına göre 6 kat artabilmektedir. Araç kullanırken meydana gelebilecek istenmeyen durumlar için araç sahipleri araçlarının bakımını düzenli olarak takip etmeli, kış lastiklerini takmalıdır.

Yazar Hakkında

Bunlar da ilginizi çekebilir

YORUM YAPIN

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir