Otomotiv sektörü açısından baş döndürücü hızda gelişmelerin yaşandığı 2023 yılında, kurların da etkisiyle her ay sıfır araç fiyatlarının yükseldiği, aylarca otomobil alabilmek için sıra beklenildiği bir dönemdi yaşandı. Sıra beklemek istemeyenler ise talep ettikleri aracı ikinci el otomobil piyasasından sıfır değerinin oldukça üzerinden aldı. Durumun bu noktaya gelmesi ise otomobilin bir ihtiyaç değil yatırım aracı olarak görülmesine yol açtı.

Bloomberg HT'ye konuşan Hyundai Assan Genel Müdürü Murat Berkel de konuyla ilgili açıklamasında, “Son iki yıldır, özellikle kur kaynaklı otomobil fiyatlarındaki düzenli artış, enflasyonist ortamda tüketicilerin otomobili bir yatırım aracı olarak görmesini ve beklenin üzerinde bir talep oluşmasını sağladı. Özellikle 2023 yılının ilk yarısında yatırım amaçlı talebin daha da artması otomobil satışlarının tahminlerin çok üstünde gerçekleşmesine sebep oldu” ifadelerini kullandı.

Ancak Ticaret Bakanlığı’nın attığı adımlar başta olmak üzere tedarik zincirinde yaşanan sorunların da giderilmesiyle bu dönemin artık sonuna gelindi.

Diyanet Kurban kesim bedelini açıkladı! Diyanet Kurban kesim bedelini açıkladı!

Buna göre sıfır araç fiyatlarını geçen ikinci el pazarında da sıkı denetimler sonrasında geri çekilmeler yaşandı.

Otomobil bir yatırım aracı olmaktan çıktı mı?

Borusan Otomotiv İcra Kurulu Başkanı Hakan Tiftik ise otomobillerin bir yatırım aracı olarak görülüp görülmeyeceğine ilişkin şunları söyledi:

Otomobilin bir yatırım aracı olarak görülmesi, arz sıkıntısının ve yüksek enflasyonun birlikte yaşandığı dönemlerde zaman zaman gerçekleşebiliyor olsa da aslında döviz bazında baktığınızda otomobil gerçek anlamda bir yatırım aracı değildir.

Şu anda bu denklemin arz tarafının değiştiğini kabul edersek ki pazardaki gelişmelerde de bunu net biçimde görüyoruz, otomobilin bir yatırım aracı olarak görülme trendinin ortadan kalktığını düşünebiliriz.